Vad är Cost Per Acquisition (CPA)

5 minuter
Dela den här bloggen

Heading Topics

Vad är Cost Per Acquisition (CPA) 

Vad betyder CPA? 

  • CPA är engelska och en förkortning för ”Cost per Acquisition” eller ”Cost per Action” eller översatt till svenska ”kostnad per förvärv”
  • Inom e-handel och dropshipping är detta ett begrepp som mäter den genomsnittliga kostnaden för att få en kund att utföra en specifik önskad handling, som ett köp.

Hur räknar man ut CPA? Steg för steg

  • För att räkna ut CPA så dividerar du den totala kostnaden för en kampanj med antalet konverteringar (nya kunder, köp, leads etc.) som kampanjen genererade. Till exempel, om en kampanj kostar 10 000 kr och leder till 200 konverteringar, blir CPA 10000÷200=50 kr


Vad är skillnaden mellan CPA, CPC och CPM?

  • Det stora skillnaden mellan dessa begrepp är vad det står för. CPC betyder cost per click, det är vad det kostar dig för att en kund ska klicka sig vidare från dina annonser till din butik, CPM betyder vad det kostar att visa din annons för tusen visningar. Och CPA är det begrepp som mäter den genomsnittliga kostnaden att genomföra ett köp.

Vad är en bra CPA för e-handel och marknadsföring?

  • Detta är baserat på vad produkten kostar. Detta skulle vi på Ecomverse säga är ⅓ av vad du säljer produkten för. Så om vi tar ett exempel på att vi har en produkt vi säljer för 1000 kronor så är en bra CPA 300 kronor. 

Hur sänker du din CPA? 5 smarta tips för bättre resultat

Starta din resa idag.

Ta del av några av våra kostnadsfria resurser nu direkt för att se om e-handel kan vara din nya väg i livet.